vrijdag 20 november 2009

Education Futures... - deel 3

-in vervolg op beide vorige posts-
We willen het onderwijs wel veranderen -een beetje- als het maar wel veilig blijft.
Op maandag 2 november organiseerde Fons van den Berg van Helicon een bijeenkomst van Education Futures in pakhuis Willem de Zwijger. Deze dag was rond de komst van John Moravec georganiseerd. Het was een bijzonder inspirerende bijeenkomst in een boeiend gezelschap.
In zijn keynote speech stelde Moravec de vraag:
Wie van de aanwezigen heeft het vak 'Geschiedenis' gehad/gevolgd?
En wie heeft op school het vak 'Toekomst' gevolgd?
In de eerder genoemde serie artikelen van de hand van Wilfred Rubens wordt beschreven op welke manier en met welke inzet geprobeerd is om ICT een plaats te geven in het onderwijs. Met de beste bedoelingen hebben we geprobeerd om ICT in te passen. Maar het onderwijs is niet veranderd.

Op deze bijeenkomst werd het beeld geschetst van het 19e eeuws instituut dat onderwijs heet. Kunnen we dat met een 'cover up' nog weer een paar jaar mee laten gaan, of moet het rigoureus worden gesloopt en opnieuw worden opgebouwd. M.a.w. hoe realiseren we die nieuwe toekomst?
Tot nu toe hebben we het vooral gezocht in de vorm van inpassen, een beetje erbij doen... Het raamwerk van het instituut bleef daarbij overeind staan.
John Moravec opende zijn keynote speech met de vraag:
Als je gewend bent om in boodschappen van 140 tekens te communiceren, kun je dan nog wel een boek lezen? Als je gewend bent aan het kijken van filmpjes op Youtube, kun je het dan nog wel op brengen om een Hollywood film van 90 minuten te kijken?
Het instituut onderwijs bleef hetzelfde. Maar inmiddels is de omgeving van het gebouw ingrijpend veranderd. De context van het gebouw is veranderd. Deze verandering beinvloedt het gebouw.
Van Drop Box
Bij de bespreking van bovenstaande illustratie in het eerste artikel uit de serie heb ik alle elementen van de afbeelding besproken met uitzondering van het begrip 'Context'.
De context van onderwijs is de samenleving waarbinnen onderwijs wordt gegeven. Onderwijs heeft een maatschappelijke relevantie. In de 19e eeuw had de industriele revolutie een enorme impact op het onderwijs. Zoals in de fabriek ging men ook binnen de klas in serie werken.

De verandering komt van buiten de school. De huidige verandering verloop via de kinderen zelf. Zij worden de motor van de verandering. Binnen de school weten we nauwelijks meer wie die leerling is. Net als in de fabriek was dat ook niet belangrijk.
Kijkend naar de illustratie kun je stellen dat in de afgelopen vijftien jaar ingezet is op
- de Leerkracht: door scholing op het ICT domein zal zijn onderwijs verbeteren
- de leerstof: door educatieve software in het onderwijs te gaan gebruiken zal onderwijs verbeteren
- het Leren: door andere -door ICT ondersteunde- werkvormen zal het onderwijs verbeteren.

De leerling zelf werd nooit gezien als vliegwiel voor verandering. Die was in onze 'volwassen benadering' veel meer object van verandering.

Het volgende artikel uit deze serie gaat over het veranderende profiel van de leerling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten