vrijdag 20 november 2009

Het resultaat van ons onderwijs...

... is bedroevend.
Kijk maar naar de basisvaardigheden.
Geen mens kan nog rekenen en spellen is al helemaal een ramp! En als je het beide niet kunt, dan ga je gewoon naar de Pabo. En daarmee is de cirkel gesloten, het onheil verklaart en de oplossingsrichting geleverd.
Iedereen kan weer rustig gaan slapen, want de minister moet en zal het even aanpakken...

Als je op de berichten in de media afgaat dan bekruipt je inderdaad het gevoel dat alle onbekwame mensen kiezen voor het vak van leerkracht. Als je je oor te luisteren legt bij de oudere leerkrachten, dan ligt 'het' aan de lamlendige jongere collega's die hun werk verzaken! Beter Onderwijs Nederland schrijft het tekort aan basisvaardigheden op rekening van de onderwijsvernieuwingen. En zo heeft iedereen een mening.

We kunnen 'vroeger' niet vasthouden... Vroeger was alles beter, maar het wordt vanzelf later!

Binnenkort komt Google met zijn nieuwe 'programma' Google Wave. Je kunt er 'alles' mee. Wie wil weten wat dat 'alles' is kan de bijgevoegde video bekijken. In Google Wave zitten tenminste twee opties die het onderwijs van morgen veranderen. De ene is een 'realtime vertaler', die er voor zorgt dat ik met een Fransman of een Chinees kan chatten. 'Hij' in zijn taal en ik antwoord gewoon 'met mijn niet al te beste Nederlands'.
Want het tweede onderdeel is een 'realtime spellingscontrole'. Deze is revolutionair! Mijn spelling wordt namelijk op drie niveaus gecontroleerd:
- grammaticaal
- syntax
- en semantisch!
We kunnen met elkaar heel veel meningen uitwisselen en ik heb al veel sceptici gesproken. Vroeger leerden we het allemaal inderdaad zelf en daarom kunnen wij nu onze computerspelling nog zelf controleren :-)Maar voor onze leerlingen is Google Wave zometeen realiteit.



Als we 'morgen' op de ons vertrouwde manier spellingsonderwijs blijven geven gaat er iets mis. Natuurlijk zal mijn leerling oefenen, en bij een toets zal hij of zij alles (even) weten. Maar in zijn of haar praktijk zal die spellingsvaardigheid nooit gebruikt hoeven te worden. Dus zal die wegzakken. En we zullen de leerling gaan verwijten dat hij/zij geen inzicht heeft.
Als deze leerling student wordt, zal men constateren dat het ergens helemaal fout is gegaan;
...waarschijnlijk heeft een leerkracht zijn plicht zitten verzaken. Hij dacht met een projectje en een verslagje -dat hij overigens door de mede-leerlingen van feedback liet voorzien- er gemakkelijk van af te komen...

Wat is de moraal van dit verhaal? We leggen u de keuze voor.
Is onderwijsvernieuwing
- "het nieuwe doen, maar het oude niet laten"
- "het nieuwe doen en het oude laten"
- "het nieuwe doen en het oude anders doen"

Is het de rekenmachine die er voor zorgt dat onze leerlingen geen inzicht hebben, of is het de docent die lesgeeft alsof er geen rekenmachine bestaat? We kunnen natuurlijk altijd nog de rekenmachine verbieden... Maar krijgen we dan Beter Onderwijs in Nederland? Of -wat nog belangrijker is- krijgen we dan betere studenten in Nederland?

(met dank aan P. en G. Pols)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten