vrijdag 20 november 2009

The Language of Learning

In de eerste jaren van deze eeuw werkten Robert Jan Simons en Manon Ruijters een interessante gedachte uit.
Hun basisgedachte was om het
leren effectiever en efficienter te organiseren door te differentiëren in het leren en het matchen van het 'wie, wat, waar, waarom, wanneer en waartoe'. Daarbij wilden zij patronen benoemen op individueel, groeps- en organisatieniveau.

In eerste instantie lijkt de gedachte die zij hebben geformuleerd op een uitbreiding of aanvulling van de 'vier leerstijlen van Kolb'. Simons en Ruijters onderscheiden namelijk vijf verschillende leerstijlen.
- Kunst afkijken: wat werkt? meeliften, overnemen, leren in het echte leven, druk is oké (geel)
- Participeren: dialoog, met anderen leren, samen iets uitzoeken, onderling vertrouwen (rood)
- Kennis verwerven: boekenkennis, kennisoverdracht, leren van experts, doelgerichtheid (blauw)
- Uitproberen: kritische reflectie, veiligheid, coaching, expliciet leren, oefenen (groen)
- Doorgronden: in het diepen springen, nieuwsgierigheid, toeval, creativiteit (wit)

Aan elke leerstijl kennen zij een kleur toe.
Maar de gedachte van de leerstijlen wordt verder uitgediept door deze 'kleuren' ook toepasbaar te maken op de omgeving en op de inhoud.
Simons en Ruijters stellen impliciet dat bij bijvoorbeeld een leerstijl als participeren een omgeving hoort waarin het mogelijk is om samen iets uit te zoeken en met elkaar te kunnen overleggen en in dialoog te gaan. Daarmee maken zij de koppeling tussen leerstijl en een inrichting van de leeromgeving waarbinnen deze leerstijl wordt gefaciliteerd. Iemand met een 'rode' leerstijl zal dan ook graag in een 'rode' omgeving werken.
De stap naar de inhouden wordt ook gemaakt. Simons en Ruijters stellen namelijk dat er ook inhouden zijn die het beste (= effectiever) binnen een bepaalde kleur kan worden aangeboden.

Tot slot vertalen zij deze gedachten ook door naar ICT. Ze schetsen een aantal mogelijke manieren van ondersteuning van het leren mbv ICT:
Geel: best practices en voorbeelden
Rood: communities en multiprofessioneel leren
Blauw: archief en content, de weg weten op het internet
Groen: competenties en zelfgestuurd leren
Wit: faq, ervaringsuitwisseling, reflectie

Wat is er van deze interessante gedachten geworden. Was het een eerste aanzet? Is er een vervolg aan gegeven? Op 'het grote net' is het stil... Wie weet wat wat het vervolg is?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten