vrijdag 20 november 2009

Weet jij wie ik ben? - deel 1

Piaget, Vygodsky en anderen hebben de ontwikkeling van jonge mensen in verschillende fases opgedeeld en beschreven. We weten dat een mens zich in een formele en een informele wereld beweegt. Sinds 2005 wordt ook geprobeerd om die groei van mensen in de virtuele wereld te benoemen. Wim Veen et al verrichtte baanbrekend werk op dit gebied.
Mijn Pabo studenten starten twee keer per jaar in een nieuwe stagegroep. Bij de kennismaking worden de formele en de informele werelden van de leerlingen verkend en besproken. Maar over de virtuele wereld van de leerlingen wordt met geen woord gesproken. Vragen als:
Welke online games speel je?
Heb je een mobiel en wat doe je ermee?
Heb je een profielsite?
Chat je wel eens en vind je dat leuk?

Bijgaand plaatje is vaak en veel misbruikt. Toch is het een heldere weergave van 'onderwijs'. Afhankelijk van het type onderwijs kun je een van de punten van de driehoek nemen als vertrekpunt om de processen te beschrijven. Je kunt de punten een andere naam geven: Natuurlijk mag je de leerkracht ook als begeleider of coach aangeven, maar binnen de afbeelding behoudt deze zijn plaats naast de andere factoren.
Van Drop Box
In de afgelopen twintig jaar is mbt de inpassing van ICT in het onderwijs ook steeds vanuit dit model gewerkt. Er werd gekeken op welk punt ICT ondersteuning kon bieden.
In het totaalbeeld veranderde niet veel.
En nog steeds gaat het gesprek in het onderwijs vooral over het inpassen van ICT. Er wordt gezocht naar een speelhoekje tussen andere activiteiten in. Of een lesje uit een methode wordt vervangen door een ICT activiteit. Het is een teken aan de wand, dat Ambrasoft het meest bekende en aanwezige software pakket voor het Basisonderwijs is.

In de volgende Blogposts wil ik proberen om een nieuw beeld neer te zetten...
So keep posted...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten